PARQUETTE is een stedenbouwkundig simulatiespel voor 8 tot 24 deelnemers ontwikkeld door Hans Venhuizen. PARQUETTE maakt het mogelijk om nog vóór het ontwerpproces geschiedenis in een contextarm gebied te laten ontstaan en veel mensen te betrekken bij de ontwikkeling daarvan. PARQUETTE is een methode die Hans Venhuizen van 1991 tot 2009 ontwikkelde om de factoren tijd en toeval bij de planvorming van nieuwe stedelijke gebieden een grotere rol te laten spelen. Het woord PARQUETTE is een samenvoeging van parket en maquette. Met simulatie door middel van twee spelen laat de PARQUETTE-methode het positieve aspect van conflicten zien in stedenbouwkundige processen. Het resultaat van het eerste simulatiespel is niet het definitieve ontwerp van de gewenste stedelijke situatie, maar een ‘beginbeeld-ontwerp’. Dit beginbeeld maakt de plek uniek: er zijn obstakels en beperkingen voor een contxtloos ideaalplan ontstaan. Op dit beginbeeld-ontwerp wordt het tweede simulatiespel gespeeld. Bij dit tweede spel zijn vier verschillende partijen betrokken om het gebied verder te ontwikkelen. De Bestuurders, de Bouwers, de nieuwe bewoners en natuurlijk de huidige Bewoners. Zij moeten er samen uitkomen: wat uiteindelijk op de vloer wordt gebouwd is het resultaat van onderhandeling.
Fotografie: Gert Jan van Rooij, Museum de Paviljoens en Hans Venhuizen.