‘Kunst moet rollen’, tentoonstelling en symposium CBKU

20 oktober t/m 20 november 2011.

In de tentoonstelling ‘Kunst moet rollen’ tonen negen kunstenaars, waaronder Daan Roosegaarde, Ida van der Lee en Hans Venhuizen, vanuit de drie invalshoeken ‘markt’, ‘overheid’ en ‘oikos’ over hun inkomen en de keuzes die zij maken om hun werk te kunnen verwezenlijken.

Overzicht tentoonstellingszaal 'Overheid', CBKU

Folderwand Hans Venhuizen, tentoonstelling 'Geld moet rollen' CBK Utrecht

Folder Parquette buitenzijde

Folder Parquette binnenzijde

Folder The Making Of, buitenzijde

Folder The Making Of, binnenzijde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn drie financieringsmethoden waar de culturele sector volgens Arjo Klamer – hoogleraar culturele economie aan de Erasmus Universiteit – afhankelijk van is. De markt, de overheid en de informele economie. Hans Venhuizen is ingedeeld bij Kunst en Overheid:  stap in de wachtruimte van de overheid en houd rekening met de regels en procedures. Wat wordt de nieuwe rol van de overheid nu de subsidies verder verdampen?

Patrick van der Hijden (gesprekleider, journalistieke projecten en communicatievraagstukken) schrijft op zijn weblog over  het debat dat gevoerd  is naar aanleiding van deze tentoonstelling: “Overal in de kunsten rommelt het. Donderdag leidde ik een mooi gesprek over de wederzijdse inspiratie van kunstenaarschap en ondernemerschap, voor het Centrum voor Beeldende Kunst in Utrecht. Hoop en vrees, woede en vermetele slimheid wisselden elkaar af.
Jaap Wils van Research voor Beleid bracht interessant cijfermateriaal over de inkomens van beeldend kunstenaars. 80% van zijn gemiddelde inkomen komt uit de markt, 20% van subsidie. Van een infuus blijkt geen sprake. Van een vetpot trouwens ook niet. Veel kunstenaars kennen het leven onder het bestaansminimum. Op mijn vraag wie overwoog om te stoppen, ging maar 1 vinger omhoog. Maar misschien was die dame gewoon eerlijk.

Ondernemerschap is niet een kwestie van marketing bedrijven of de juiste prijs vragen. Het raakt aan de kern van je kunstenaarschap – dat kon je concluderen op tweederde van het gesprek. Hans Venhuizen was aangeschoven: hij maakt spel van ruimtelijke ordening, doet artistiek onderzoek met burgers en nog een hele hoop handige maar lastig te plaatsen diensten. ‘Maar zo ben je toch geen autonoom kunstenaar meer?!’ kreeg hij te horen. Dat beaamde hij volmondig. Sterker nog: ‘Ik noem mezelf juist helemaal niet kunstenaar, dat maakt me onafhankelijk.’ Een fascinerende omkering: artistieke autonomie kan prima zonder de titel ‘kunstenaar’. Precies het soort ideeën dat deze tijd nodig heeft, schat ik.

Het gesprek vond plaats in de tentoonstelling Kunst moet Rollen, samengesteld door curator Elias Tieleman. Het is nog twee weken; ga hem zien, aan de Plompetorengracht 4. Een bezoek past in een middagpauze.”

Opening

Op donderdag 20 oktober wordt de tentoonstelling om 20.00 uur geopend door Arjo Klamer. Recent bracht Klamer ook samen met Cees Langeveld (bijzonder hoogleraar economie van de podiumkunsten) een publicatie uit met ’100 en 1 ideeën voor alternatieve financiering van kunst en cultuur’. Link naar CBKU

Adres Centrum Beeldende Kunst Utrecht, Plompetorengracht 4, 3512 CC Utrecht

The comments are closed.